onsdag 8. juni 2011

Fosser i øvre del av Romsdalen.

Vi har hatt noen dager tidligere som kunne minne om det en kaller sommer, men i det siste ukene har disse dagene glimtet med sitt fravær.
Så hva opplevde jeg mandag ? En sen vårdag og en sommerdag? Tja det er ikke godt å si hva det var.
Øverst i Romsdalen var det i alle fall 18-20 varmegrader på ettermiddagen, mens det nede på Åndalsnes vare bare 13 gr.
Til lenger opp Romsdalen jeg kom til varmere ble det og fossene ned langs fjellene ble støre og større. De var et flott skue som ikke kommer helt til sin rett på bildene.

Ølmåa

Ølmåa er den en blir oppmerksom på først, den ligger på høyre side av dalen etter at en har passert Marstein. Den har ikke den største vannføringa, men den er den syvende høyeste fossen i Norge og Europa med fall på 720 m.
Det var litt vanskelig å stoppe på rett sted for å unngå ledningene, men, men 
Brudesløret


På venstre side av dalen sees   Brudesløret. (Joda den finnes i Romsdalen også)

Fossen til høyre er også på  venstre side like sør for Brudesløret. Jeg må desverre innrømme at jeg ikke husker navnet.
Det er kanskje noen der ute som kan hjelpe meg ?

Etter å ha passert disse ser man Døntefossen på høyre siden  av dalen.
Døntefossen
Vermefossen
Den skal ha en samlet fallhøyde på 700 m og være Europas 9. høyeste. Den har fire fall hvor det lengste er  på 200 m.

 Bildet til venstre viser   
 Vermefossen med det gamle kraftverket. 
 Dette kraftverket ble startet i 1917 og for de som er interessert kan det leses mer om det her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar